شهردار مشهدمقدس: در حوادث اخیر دنبال متهم کردن کسی نیستیم بلکه به دنبال ریشه‌یابی مسائل هستیم کدام مدارس مشهد فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ + جزئیات تاکید استاندار خراسان رضوی بر رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیل در کلات آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ مردم خیابان سپاه ۶۹ مشهد پس از لایروبی چه درخواست‌هایی از مسئولان دارند؟ محور کاشمر-نیشابور بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در خصوص تخلیه چند منزل در خیابان هاشمیه ٩٣ مشهد دستور تخلیه منازل به ساکنان هاشمیه ۹۳ در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات فرماندار مشهد در رابطه با میزان ونحوه پرداخت خسارت سیل به آسيب ديدگان + فیلم سرویس‌دهی مترو مشهد تا ساعت ٢۴ | شهروندان از رفتن به تفرجگاه‌ها خودداری کنند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماموریت استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌ها برای خسارات سیل هشدار مدیریت بحران خراسان رضوی: مردم مشهد از رفتن به ییلاقات طرقبه شاندیز اکیدا خودداری کنند هشدار هواشناسی مشهد و خراسان رضوی؛ بارش‌های شدید در آینده هم تکرار می‌شود (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت‌های احتمالی تردد برای بارش باران طی روز‌های آتی در مشهد بنیاد مسکن: گروه‌های ارزیاب برای برآورد خسارت در محلات حادثه‌ دیده ناشی از سیل به محل اعزام می‌شوند ترافیک و کندی حرکت در پل انقلاب مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) روند خدمت‌رسانی شهرداری مشهد به شهروندان سیل زده ادامه دارد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای یخچال و تلویزیون به خانواده‌های نیازمند آسیب‌دیده از سیل مشهد فرماندار مشهد: بارش سیلابی مشهد در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود ۳۰۰ پاکبان در ۳ شیفت مسیر‌های منتهی به حرم مطهر را پاکسازی می‌کنند + عکس آماده‌باش ۵۰۰ آتش‌نشان در مشهد تا روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بارِ یک شهر روی دوش شماست

  • کد خبر: ۲۰۱۴۹۸
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
بارِ یک شهر روی دوش شماست
سیدجعفر شمس - مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد

حیات، بقا و توسعه شهری، پیش از هرچیزی وابسته به یک سیستم حمل و نقل بار و کالای کارآمد، سالم و مبتنی بر نیاز است. ناوگان حمل ونقل بار و کالای پویا در هر شهر، جریان زندگی را فعال و رونده نگه می‌دارد و نقش خود را به عنوان پیشران توسعه شهری به درستی ایفا می‌کند.

امروزه یکی از شاخص‌های اصلی مقایسه کلان شهر‌ها با یکدیگر، تعداد ناوگان حمل ونقل باری، زیرساخت‌های ایجادشده برای این سیستم و هوشمندسازی در فرایند‌های مرتبط است که می‌تواند ضعف یا قوت مدیریت شهری نیز باشد. از این رو همواره در برنامه‌های توسعه ای، گسترش و بهبود فرایند‌ها و زیرساخت‌های این حوزه موردتوجه و تأکید ویژه قرار دارد.

حمل و نقل بار در اذهان عمومی محدود به کالا، لوازم و مواردی ازاین دست می‌شود؛ اما این حوزه با دربرگرفتن مسائلی همچون پسماند‌ها و نخاله‌های ساختمانی و دیگرموضوعات خاص و پیچیده گسترده است؛ مسائلی که مستقیما این سیستم را با سلامت شهروندان، محیط زیست شهری، امنیت، بهداشت و کلیات حیاتی از این قبیل گره می‌زند.
از طرفی، هرگونه تخلف و تعدی از قوانین در این حوزه، حقوق شهروندان یا همان حق الناس را تضییع می‌کند. پیامد‌های تلخ قانون شکنی و سودجویی در این حوزه گاهی فراتر از انتظار است و تا سالیان متمادی جامعه شهری را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

نمونه بارز این تخلفات، تخلیه فاضلاب توسط ناوگان باری در محیط زیست شهری و مثال ملموس آن در مشهد، فاجعه کشف رود است؛ حتی باوجود آنکه این میزان کمتر از یک درصد کل آلودگی کشف رود است، در نوع خود فاجعه‌ای است که سالانه تعدادی از هموطنان را به دامن بیماری‌های صعب العلاج و مرگ می‌کشاند. اضافه تناژ خودرو‌های سنگین که خسارات جبران ناپذیری به زیرساخت‌های شهری همچون معابر و پل‌ها وارد می‌کند و آلودگی هوا و افزایش حوادث راهنمایی و رانندگی که ناشی از بی توجهی به سلامت خودرو و سرباززدن از دریافت معاینه فنی است، از دیگرموارد تضییع حقوق شهروندان و حق الناس است.

باید توجه داشته باشیم که بخش عمده محل تأمین هزینه جبران این خسارات همچون سایر هزینه‌هایی که در شهر صرف می‌شود، از جیب تک تک ساکنان آن است و افزایش هزینه‌های مدیریت شهر به همه ما تحمیل می‌شود. در نتیجه ما با عبور از قوانین، علاوه بر حق دیگران، حق خودمان را نیز زیرپا می‌گذاریم.
ناوگان حمل و نقل بار و کالای درون شهری همان قدر که می‌تواند بازیگر اصلی توسعه حمل و نقل کرامت محور باشد، ممکن است آسیب زا نیز باشد.

پس از همه فعالان این حوزه انتظار می‌رود با مسئولیت پذیری و احترام به قوانین، حق شهر و شهروندان را رعایت کنند. فراموش نکنیم تک تک افراد جامعه همچون یک پیکرند و طبیعتا دود تخلف و قانون شکنی هر یک از ما علاوه بر آسیب به سایر شهروندان، چشم خودمان را نیز کور خواهد کرد.

در پایان باید هفته ملی حمل و نقل و راننده را به همه فعالان این حوزه که به بهانه لبیک رانندگان محترم ناوگان باری به فرمان بنیان گذار کبیر انقلاب به اسم آن‌ها نام گذاری شده است، تبریک و خداقوت بگوییم. حقیقتا بار یک شهر، روی دوش شماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->